كل سنه وانتم طيبين
وبجد كويسين
ومنورين
النهارده
هتكلم عن
التجربه الصوفيه الخاصه بيا
والبوست طويل شويه
(الان انا ليس صوفيا ولا اخوانيا ولا وهابيا
انا مسلم عقيدتى عقيده اهل السنه والجماعه)
__________________________________
مكاتب تحفيظ القرأن
ومساجد جرجا
تنتشر مكاتب تحفيظ القرأن فى اغلب مساجد البلد
عندنا
سواء مسجد فيه ضريح او مسجد بدون ضريح
وبفضل من الله ومنه
دخلت اغلب تلك المكاتب
والحمد لله
اولهما
مسجد على بك الكبير
ده مسجد بناه على بك مش عارف هو اللى فى مسلس همام ولا لآ بس هو مسجد كان اثرى واتهد واعيد بناؤه بجد مش فاكر اسم الشيخ اللى كنت باحفظ القرأن على يد ه
المسجد ده الاول كان فى مكتب الشيخ فى المسجد ومره كانت فى البدروم
بتاع المسجد
وكان فى شيخ اللى فاكر اسمه كان اسمه الشيخ محمود
محمود مين معرفش
وبعدين فى مسجد جنبه
برضوا الشيخ محمود كان بيحفظنى فيه
اسمه مسجد الشيخ جلال
مين هو لالشيخ جلال
اقولكم انا
تعرفوا او سمعتم عن تفسير الجليلين
اللى نصه مفسره جلال الدين السيوطى والتانى باسم الشيخ جلال الدين المحلى
هو ده الشيخ جلال الدين المحلى
مسجد اثرى خالص
وتلوقتى
فى ترميم فى المسجد
المسجدين كانوا جنب بعض
وما زالوا طبعا
وفى نفس الشارع على بعد
خطوات
مسجد عثمان بك
برضوا مش عارف
هو عثمان بك اللى فى المسلسل ولا لآ
اللى تبقى خاتون هانم مراته
معرفش بس هو اكبر مسجد
فى البلد
هو مسجد عثمان بك
بالجوار من القيساريه
اللى تتميز بيها جرجا
ببيع
ادوات العطاره
ولاوازم الخرداوات
والمحلات كذالك
على بعد خطوات كذالك من الثلاث مساجد
مسجد
اخر اسمه مسجد المتولى
الاثرى برضوا
اتهد المسجد كله
واندثر واعيد بناؤه
ولم يتبقى منه الا المأذنه
الاثريه الباقيه
وفى نفس البقعه
المجاوره لمسجد المتولى
يوجد مسجد الصينى
وتعتبر تلك المنطقه منطقه مميزه لوجود كل تلك المساجد عن قرب
وبالقرب من تلك المساجد مسجد اخر اثرى فى محيط تلك المنطق كذالك مسجد اسمه مسجد (الزبده) المعروف بمسجد الفقراء
بفضل من الله ومنه منه سبحانه
حفظت فى معظم مساجد جرجا حيث كنت اذهب صباحا وعصرا
فى الاجازه
خصوصا فى الابتدائى
اما الاعدادى فالامر اختلف بعض الشىء
لتعرف اكثر
عن جرجا
اتبع الرابط الاتى
______________________________________
مسجد الاسيوطى
مسجد الاسيوطى او السيوطى
وكان المعهد الدينى
ثم انتقل المعهد
الى مكان اخر
وبقى المسجد
عرفت مسجد الاسيوطى من اخى
الاكبر
حيث كان يحفظ القرأن على يد شيخ اسمه
الشيخ سيد الجداوى
وكان المسجد بدون ضريح
تابع له مستشفى كانت اكبر مستشفى البلد اسمها
مستشفى النهضه الاسلاميه الخلوتيه
وتبع لها
مدرسه الخلوتيه
والحضانه
وكذالك
ملعب كوره القدم
ثم ربنا اكرم البلد
مستشفى اسمها مستشفى زمزم
فى نفس الحجم
المهم فى الموضوع كل ما احكى حاجه اتفرع
ذهبت معه
الى مكتب تحفيظ القرأن فى الاستراحه بجوار المستشفى اسمها
روضه الساده الخلوتيه الدوميه
كنت فى الصف السادس الابتدائى
فى وقتها
وكنت اذهب الى الروضه
كما نسميها
قيل الظهر لتمسيع القرأن
وكنت أأوذن لصلاه الظهر فى الزاويه التابعه للمستشفى
واقيم الصلاه ونصلى
وبعدها نروح الى البيت وقبل العشاء كنا نذهب الى
الروضه لكى نحضر لصلاه العشاء
والاذان كذالك
كان معى رفيق دربى منذ الصغر
محمد الاسيوطى صديق عمرى
وكنا فى تنافس عظيم
بينى وبينه
فتره بعد العشاء كانت مقسمه على حسب ايام الاسبوع
السبت والثلاثاء
مجلس قرأن
ااتلاوه وتعليم
احكام التجويد
الاربعاء
مجلس صلوات على النبى صلى الله عليه وسلم نجلس معا ونصلى على النبى صلى الله عليه وسلم
الخميس والاحد
مجلس ذكر لذكر الله عز وجل
الاحد بالروضه
والخميس بالمسجد
مسجد الاسيوطى
وكان ومازال
الروضه بها الكثير من الموريدين
ومجلس الخميس المسجد مساحه ضخمه
مكتظه بالذاكرين
ونفتح ابواب المسجد
لمن يرغب
والجمعه درس
دينى
فى المسجد
اما الاثنين
فكان مجلس فقه
مالكى
لشرح
الفقه المالكى
_____________________
ادراك
ادركت موضوع انى دخلت الصوفيه
واصبحت صوفى بالصدفه
لانى اصلا
لم اكن اعى معنى التصوف
ولا ماذا يقصدون به الناس
ادركت الموضوع ده متأخر شويتين تلاته
فى الصف الاول الثانوى
لانى كانوا باخوانا هناك بيدونا دروس تقويه
فى المواد كلها
وطبعا
احنا بنحبهم
قرأن وفقه مالكى
مع انى كنت حنفى المذهب
فى المعهد الدينى
وبفضل من الله ومنه
ربنا اكرمنى انا ومحمد صديقى ان نكون الاوائل فى كل عام من اولى اعدادى وحتى الثانى الثانوى
الصف الثالث الفقير كنت الرابع على المعهد
ومحمد لم يكن له ترتيب للاسف
المهم
موضوع انى صوفى واخذت الطريق من الشيخ عبد الوهاب السيوطى رحمه الله
لم يكن هذا تصوف بالنسبه لى
حيث ان موضوع الصوفيه فى بلدنا التى تعج بالمتصوفه
مولد واكل وعربده
وتمسح فى الاضرحه والاولياء
لم نكن معهم
الاولياء لهم حق المسلم الميت بالدعاء لهم
والفاتحه مع اختلاف الاقوال
واقتفاء اثارهم بالعمل الصالح
اما موالد
وموسيقى
فلا
تربيت على ان الموسيقى حرام فى الخلوتيه
وسماع الانشاد بالموسيقى لا يجوز
ان كنت تريد ان تنشد بدون موسيقى وبدون دف
او طبله بدون اى مؤثرات
وكنت منشد وسط اخوانى
واحفظ الكثير من القصائد \
فى مدح حضره النبى صلى الله عليه وسلم
ذكرت في ذكرياتى السابقه موضوع الاحتفال بمولد النبى صلى الله عليه وسلم
وكنت الفقير من المنظمين
له
بخدمه العلماء الذين كانوا يتأتون لكى يعطونا دروس العلم
وكان الاتفال يوم واحد فى البلد فى سرادق كبير جدا
ولكن داخل الخلوتيه يمتد اسبوعين وفى جرجا اسبوع
الاسبوع خاص بالاخوان فقط وليس للعامه الحضور
لدراسه المشاكل الخاصه بنا ان كان فى مشاكل
تعارف على الاخوان
اقامه الندوات والمسابقات فى الانشاد
كذالك وزياره الاخوان فى البلاد التى بها روضات للخلوتيه
والاحتفال بالمولد النبوى الشريف فى تلك البلدان
_____________________________
ادركت الصوفيه عندما عارضنى بعض الزملاء فى الحضور معى الى
المجلس العلم هناك
واخبرنى عن المخالفات التى
تعترى التصوف باكمله
متهمنى انا بكل سوء يعرفه
اتى اليا بكتاب اسمه
حوار مع صوفى
يحاورنى
وكانه مفيد فوزى
ويقول وارد عليه دائما بالنفى
صديقى هذا
يارب يكرمه ويبارك فيه
اكرمه الله وهو مدرس رياضيا ت
الان
بحفظ القرأن والبخارى ومسلم
وهو الان يشرف على مجمع خاص بالجمعيه الشرعيه
بالبلد يارب يبارك فيه
لم يعى اننى لا افعل تلك المخالفات
التى يتحدث عنها
ولكنه ترك اثرا عندى
بالشك فيما انا فيه
اننى اقرأ القرأن
وادرس الفقه والحديث
وحب النبى صلى الله عليه وسلم
ومنهم تعلمت رقه القلب والعين
وتعامل الناس بالرفق
واللين
وهكذا
توالت المعارضات لى بهذا الطريق
الطريقه منتشره فى جميع انحاء الجمهوريه
باسم
الخلوتيه الدوميه
من الخلوه خلوة القلب بالرب
الدوميه نسبه الى الشيخ عبد الجواد الدومى من مشايخ الطريق
رحمه الله
ولكن هناك اكثر من خلوتيه
هناك الخلوتيه الحسانيه
الخلوتيه الاحمديه
والخلوتيه الرمليه
الخلوتيه الدوميه منتشره فى الاسكندريه
ووالقاهره ومرسى مطروح
وشبين وهورين واسيوط والاقصر وسوهاج
وجرجا والمنيا فى معظم البلاد
تقوم على الادب والاخلاق
_____________________
طهطا
من اكتر البلاد كثره من الاتباع
حيث هناك اكثر من3تجمعات خيريه
للخلوتيه هناك
واكثر من5مكاتب تحفيظ قران
فالاعداد مهوله جدا
اعجبنا بالنشاط
اللى هناك فقال فضيله الشيخ سيد دياب دويدار
المسؤال عن الطريقه وشيخها وهو استاذ دكتور فى جامعه الازهر
نحن لاندعوا الناس الى الدخول الى الطريق نحن ندعوا الى الله
بالخلق الطيب الحسن وللابتغاء مرضاه وجه الله
وهذا خلق الاسلام
عشت فى الروضه احلى ايام حياتى
واذكر بعض الاسماء لانى تعلمت منهم الكثير من الخير
اذكر اسماء المنتقلين الى رحمه الله
فضيله الشيخ سيد الجداوى
فضيله الشيخ عبدالوهاب الشريف
الحاج محمد الهلاوى
الحاج القط الشمندى
الحاج نعمان المكحل
الحاج مصطفى
هؤلاء فى ذاكرتى
الان وهناك الكثيرين
رحمهم الله
لهم معى مواقف فى الفرح والحزن
وتعلم الدين والقرأن رحمهم الله تعالى
_____________________________
تعلمت
تعلمت ان اسامح الناس ان اكون لين الخلق معهم
لا تكن لين فتعصر ولا صلب فتكسر
تعلمت
ان لااتعصب للصوفيه او لغيرها
بل اتعصب لله وحده
تعلمت
ان ابحث واسأل واتعلم فى مسائل الدين من هو موثوق فيه
ولا اثق الا فى الازهر وعلمائه
وان ابحث واتعلم من جديد
تعلمت
ان اكون لين الجانب مع اهلى
وان التمس الاعذار
وان اكون على خلق
تعلمت الايثار والحب
تعلمت نشر الحب وتعليمه
تعلمت الكثير اننى فى الطريق منذ الصف السادس الابتدائى
وتربيت بين اهله
وليس لى اصدقاء من خارج الطريقه طوال الفتره الاعداديه والثانويه الا زملاء الدراسه
حتى دخلت الجامعه
وبدا الصراع
____________________
تكفير وعقيده مشوهه
كنت ارى الدنيا جميله وانا احمل كتاب الاحياء
للغزالى
وكتاب مكاشفه القلوب
لانى كما ذكرت احبه احبه
قابلت احد هم
فقال لى
ما قاله انه سمع انى صوفى
وانى فى حكم المشرك فى الله
كما قال لى صديقى الذى حاورنى
وجادلنى
ولكن صديقى كان احن عليا من ذاك الولد
قال لى والله العظيم اسلم تسلم يؤتك الله اجرك مرتين
قلت له انا كافر قال لى انت تفعل افعال الكفر
كررها لى كثيرا
واخر قال لى
انى على دين ابو بكر وعمر
وانى للادعوك الى دين ابو بكر وعمر
قلت له وانا ما ادين
قال لى انت تفعل افعال الشرك
واخر قال لى
تحمل كتاب قال عنه العلماء انه كتاب الاحاديث الموضوعه
وغيرها من الاتهامات
قالوا لى انت تعبد القبور
قلت لهم
ما اعبدها ولا التجىء بها الى الله
اننى لا افعل كل هذا
اتهامات اتهامات
ليس لها اول من اخر
عرفت حينها
ان هؤلاء
لم يتعلموا الرفق فى الكلام
ويصدرون الاحكام على الناس
دون
تروى لمعرفه الحق
عاشرتهم وقرأت كتبهم
ولن اتكلم عما قرات
بل عاصرت الاخوان المسلمين
وقرات كتبهم
ولكنى لن اتكلم عنهم كذالك
ولكن رايت منهم كذالك
انهم يبنون انفسهم فوق انقاض الاخرين
اقصد الاخوان
ما جالستهم الا وقالوا ما قالوا عن الوهابيه
وضررها على الاسلام
تهت بين الاخوان والسلفيه والصوفيه
او الوهابيه مكان السلفيه
وقالوا لى ان عقيده الازهر غير صحيحه
لانها عقيده الاشاعره وهى ليست عقيده اهل السنه والجماعه
ولابد ان اصحح عقيدتى
قرات كتب العقيده ولن اذكر اسماء
حتى لا اجرح فى احد
(لحوم العلماء مسمومه وايه الله فى منتقصهم معلومه)
الى ان وقع فى يدى كتاب العقيده لياسر برهامى
عجبنى
وهو الوحيد اللى عجبنى من المجموعه كلها
والشيخ محمد حسان حفظه الله
_________________________
كنت اسمع عمرو خالد ويوسف القرضاوى ومحمد حسان
ويعقوب
ولم اسمع قط للاى اى اخر
بل سمعت لوجدى غنيم
وراغب السرجانى
ومن تعرفى على الاخوان
احببت الانشاد اسمع الانشاد
زى
ياسر فاروق ابو عمار
وطارق ووليد ابو زياد
وابو عبد الملك
ومواقع الانشاد
وموقع بسمله الانشادى
واناشيد دوت نت
انغمست وسط كل هؤلاء
وقرأت ليوسف القرضاوى زاعجبنى
وعمروخالد
وابوشادى
كان معى اخ لى اسمه المملوك وتكلمت عنه فى البوست الماضى للذكريات
كان فى متاهتى ولكنه لم يعش كما عشت فى الصوفيه
فاتصل بالشيخ محمد حسان
فسأله على الثلاثه فقال له على حسب روايه زميلى
الثرثه فيهم خير
خذ ما يوافق الدين والسنه ولا تقتصر على احد
حيرتى زادت عندما كان صديقى محمد فى اسيوط
فى كليه العلوم وكان يسمع دروس فى الجمعيه الشرعيه
وخطب الجمعه هناك وكان هناك شيخ
كبير هل دكتور فى كليه شريعه ولكن لا اذكر اسمه
كان يتكلم على السنه والمسجد مكتظ دائما واجاباته
جميله جدا
قلا يعلم قدر كلام الشيوخ اكثر من الازهرى
لانه يعرف من الكلام الغس من الثمين
فسأله
قال له
بالحرف الواحد
على لسان صديقى
اثبت على ما انت عليه
يقصد التصوف الحق وقال له ما وافق انت
معه وما خالف فاتركه
_______________________________
متاهه
تلك المتاهه لا يدركها الا
دارسى الدين مع احترامى للجميع
حيث عندما ترى الاختلاف بين ثلاث فرق
فى البلد والثلاثه لهم عمل
اجتماعى
كبير فى بلدنا
السلفيه متمثله فى انصار السنه المحمديه والجمعيه الشرعيه
يعلمون الناس صحيح الدين
ويجمعون الصدقات ويساعدون
المحتاجين
الاخوان
فصول تقويه وذبح اضاحى
وتحفيظ قرأن
الصوفيه
مستوصفات ومستشفى فى بلدنا
ولكل واحد مساجده معروفه
وفكرهم كذالك
تلك المتاهه خرجت منها
انا وصديقى محمد
ان الثلاثه فيهم خير واقصد بالصوفيه ما عشناه فى الخلوتيه طوال تلك السنون
ولكن المغالاه ممن لا يفقهون
ولا يعلمون الحقيقه
من لم يفهمون فقه اللين
والخلق من الثلاثه
وعدم فتح قنوات للتكلم والحوار معا
بل تكفير
وغيره
اتفقت انا ومحمد
اننا مسلمون
واننا نخرج نفسنا من تلك المتاهه
التى
تشغلنا عن الواقع من يعيش فى متاهتنا من شباب مصر
القليل
من يهتم بقضيتنا
من على صواب
منهم
انشغلنا ولم نعرف ان نوفق بين الدين والمفروض علينا
فعزمنا
ان نعمل الفروض المفروضه علينا اولا
من صلاه
وصيام
ثم السنن المكتوبه \
ثم ما عداه فهو فضل
نحب الصوفيه الحقه ونتبع السلفيه سلف الامه
وفكر الاخوان فى التغيير
والبعد عن المغلاه بكل اشكالها
نتوق الى ذكر الله
فنذكره
نتوق لقرأه القرأن نذهب الى الحلقه لو كنا فى البلد ونقابل اخواننا
اشتقنا الى حكم دينى نسأل ونسمع
لا نعيب على احد فى الدين ان وافق الصحيح فيه
ونقف على الخطأ
ونرد عليه بلين ولطف
___________________________
تلك تجربتى فى الصوفيه
فالرجاء
من يحادثنى
لا يحادثنى اننى صوفى
ويعتقد ذالك فيا
كنت اتمنى ان اكون صوفيا حقا
او سلفيا حقا
او اخوانيا اعيد امجاد صلاح الدين
ولكنى الان
اتمنى ان اكون
مسلما لله سليم العقيده
على نهج سلف الامه
لى تكمله ان شاء الله
_____________________
ادراك
ادركت موضوع انى دخلت الصوفيه
واصبحت صوفى بالصدفه
لانى اصلا
لم اكن اعى معنى التصوف
ولا ماذا يقصدون به الناس
ادركت الموضوع ده متأخر شويتين تلاته
فى الصف الاول الثانوى
لانى كانوا باخوانا هناك بيدونا دروس تقويه
فى المواد كلها
وطبعا
احنا بنحبهم
قرأن وفقه مالكى
مع انى كنت حنفى المذهب
فى المعهد الدينى
وبفضل من الله ومنه
ربنا اكرمنى انا ومحمد صديقى ان نكون الاوائل فى كل عام من اولى اعدادى وحتى الثانى الثانوى
الصف الثالث الفقير كنت الرابع على المعهد
ومحمد لم يكن له ترتيب للاسف
المهم
موضوع انى صوفى واخذت الطريق من الشيخ عبد الوهاب السيوطى رحمه الله
لم يكن هذا تصوف بالنسبه لى
حيث ان موضوع الصوفيه فى بلدنا التى تعج بالمتصوفه
مولد واكل وعربده
وتمسح فى الاضرحه والاولياء
لم نكن معهم
الاولياء لهم حق المسلم الميت بالدعاء لهم
والفاتحه مع اختلاف الاقوال
واقتفاء اثارهم بالعمل الصالح
اما موالد
وموسيقى
فلا
تربيت على ان الموسيقى حرام فى الخلوتيه
وسماع الانشاد بالموسيقى لا يجوز
ان كنت تريد ان تنشد بدون موسيقى وبدون دف
او طبله بدون اى مؤثرات
وكنت منشد وسط اخوانى
واحفظ الكثير من القصائد \
فى مدح حضره النبى صلى الله عليه وسلم
ذكرت في ذكرياتى السابقه موضوع الاحتفال بمولد النبى صلى الله عليه وسلم
وكنت الفقير من المنظمين
له
بخدمه العلماء الذين كانوا يتأتون لكى يعطونا دروس العلم
وكان الاتفال يوم واحد فى البلد فى سرادق كبير جدا
ولكن داخل الخلوتيه يمتد اسبوعين وفى جرجا اسبوع
الاسبوع خاص بالاخوان فقط وليس للعامه الحضور
لدراسه المشاكل الخاصه بنا ان كان فى مشاكل
تعارف على الاخوان
اقامه الندوات والمسابقات فى الانشاد
كذالك وزياره الاخوان فى البلاد التى بها روضات للخلوتيه
والاحتفال بالمولد النبوى الشريف فى تلك البلدان
_____________________________
ادركت الصوفيه عندما عارضنى بعض الزملاء فى الحضور معى الى
المجلس العلم هناك
واخبرنى عن المخالفات التى
تعترى التصوف باكمله
متهمنى انا بكل سوء يعرفه
اتى اليا بكتاب اسمه
حوار مع صوفى
يحاورنى
وكانه مفيد فوزى
ويقول وارد عليه دائما بالنفى
صديقى هذا
يارب يكرمه ويبارك فيه
اكرمه الله وهو مدرس رياضيا ت
الان
بحفظ القرأن والبخارى ومسلم
وهو الان يشرف على مجمع خاص بالجمعيه الشرعيه
بالبلد يارب يبارك فيه
لم يعى اننى لا افعل تلك المخالفات
التى يتحدث عنها
ولكنه ترك اثرا عندى
بالشك فيما انا فيه
اننى اقرأ القرأن
وادرس الفقه والحديث
وحب النبى صلى الله عليه وسلم
ومنهم تعلمت رقه القلب والعين
وتعامل الناس بالرفق
واللين
وهكذا
توالت المعارضات لى بهذا الطريق
الطريقه منتشره فى جميع انحاء الجمهوريه
باسم
الخلوتيه الدوميه
من الخلوه خلوة القلب بالرب
الدوميه نسبه الى الشيخ عبد الجواد الدومى من مشايخ الطريق
رحمه الله
ولكن هناك اكثر من خلوتيه
هناك الخلوتيه الحسانيه
الخلوتيه الاحمديه
والخلوتيه الرمليه
الخلوتيه الدوميه منتشره فى الاسكندريه
ووالقاهره ومرسى مطروح
وشبين وهورين واسيوط والاقصر وسوهاج
وجرجا والمنيا فى معظم البلاد
تقوم على الادب والاخلاق
_____________________
طهطا
من اكتر البلاد كثره من الاتباع
حيث هناك اكثر من3تجمعات خيريه
للخلوتيه هناك
واكثر من5مكاتب تحفيظ قران
فالاعداد مهوله جدا
اعجبنا بالنشاط
اللى هناك فقال فضيله الشيخ سيد دياب دويدار
المسؤال عن الطريقه وشيخها وهو استاذ دكتور فى جامعه الازهر
نحن لاندعوا الناس الى الدخول الى الطريق نحن ندعوا الى الله
بالخلق الطيب الحسن وللابتغاء مرضاه وجه الله
وهذا خلق الاسلام
عشت فى الروضه احلى ايام حياتى
واذكر بعض الاسماء لانى تعلمت منهم الكثير من الخير
اذكر اسماء المنتقلين الى رحمه الله
فضيله الشيخ سيد الجداوى
فضيله الشيخ عبدالوهاب الشريف
الحاج محمد الهلاوى
الحاج القط الشمندى
الحاج نعمان المكحل
الحاج مصطفى
هؤلاء فى ذاكرتى
الان وهناك الكثيرين
رحمهم الله
لهم معى مواقف فى الفرح والحزن
وتعلم الدين والقرأن رحمهم الله تعالى
_____________________________
تعلمت
تعلمت ان اسامح الناس ان اكون لين الخلق معهم
لا تكن لين فتعصر ولا صلب فتكسر
تعلمت
ان لااتعصب للصوفيه او لغيرها
بل اتعصب لله وحده
تعلمت
ان ابحث واسأل واتعلم فى مسائل الدين من هو موثوق فيه
ولا اثق الا فى الازهر وعلمائه
وان ابحث واتعلم من جديد
تعلمت
ان اكون لين الجانب مع اهلى
وان التمس الاعذار
وان اكون على خلق
تعلمت الايثار والحب
تعلمت نشر الحب وتعليمه
تعلمت الكثير اننى فى الطريق منذ الصف السادس الابتدائى
وتربيت بين اهله
وليس لى اصدقاء من خارج الطريقه طوال الفتره الاعداديه والثانويه الا زملاء الدراسه
حتى دخلت الجامعه
وبدا الصراع
____________________
تكفير وعقيده مشوهه
كنت ارى الدنيا جميله وانا احمل كتاب الاحياء
للغزالى
وكتاب مكاشفه القلوب
لانى كما ذكرت احبه احبه
قابلت احد هم
فقال لى
ما قاله انه سمع انى صوفى
وانى فى حكم المشرك فى الله
كما قال لى صديقى الذى حاورنى
وجادلنى
ولكن صديقى كان احن عليا من ذاك الولد
قال لى والله العظيم اسلم تسلم يؤتك الله اجرك مرتين
قلت له انا كافر قال لى انت تفعل افعال الكفر
كررها لى كثيرا
واخر قال لى
انى على دين ابو بكر وعمر
وانى للادعوك الى دين ابو بكر وعمر
قلت له وانا ما ادين
قال لى انت تفعل افعال الشرك
واخر قال لى
تحمل كتاب قال عنه العلماء انه كتاب الاحاديث الموضوعه
وغيرها من الاتهامات
قالوا لى انت تعبد القبور
قلت لهم
ما اعبدها ولا التجىء بها الى الله
اننى لا افعل كل هذا
اتهامات اتهامات
ليس لها اول من اخر
عرفت حينها
ان هؤلاء
لم يتعلموا الرفق فى الكلام
ويصدرون الاحكام على الناس
دون
تروى لمعرفه الحق
عاشرتهم وقرأت كتبهم
ولن اتكلم عما قرات
بل عاصرت الاخوان المسلمين
وقرات كتبهم
ولكنى لن اتكلم عنهم كذالك
ولكن رايت منهم كذالك
انهم يبنون انفسهم فوق انقاض الاخرين
اقصد الاخوان
ما جالستهم الا وقالوا ما قالوا عن الوهابيه
وضررها على الاسلام
تهت بين الاخوان والسلفيه والصوفيه
او الوهابيه مكان السلفيه
وقالوا لى ان عقيده الازهر غير صحيحه
لانها عقيده الاشاعره وهى ليست عقيده اهل السنه والجماعه
ولابد ان اصحح عقيدتى
قرات كتب العقيده ولن اذكر اسماء
حتى لا اجرح فى احد
(لحوم العلماء مسمومه وايه الله فى منتقصهم معلومه)
الى ان وقع فى يدى كتاب العقيده لياسر برهامى
عجبنى
وهو الوحيد اللى عجبنى من المجموعه كلها
والشيخ محمد حسان حفظه الله
_________________________
كنت اسمع عمرو خالد ويوسف القرضاوى ومحمد حسان
ويعقوب
ولم اسمع قط للاى اى اخر
بل سمعت لوجدى غنيم
وراغب السرجانى
ومن تعرفى على الاخوان
احببت الانشاد اسمع الانشاد
زى
ياسر فاروق ابو عمار
وطارق ووليد ابو زياد
وابو عبد الملك
ومواقع الانشاد
وموقع بسمله الانشادى
واناشيد دوت نت
انغمست وسط كل هؤلاء
وقرأت ليوسف القرضاوى زاعجبنى
وعمروخالد
وابوشادى
كان معى اخ لى اسمه المملوك وتكلمت عنه فى البوست الماضى للذكريات
كان فى متاهتى ولكنه لم يعش كما عشت فى الصوفيه
فاتصل بالشيخ محمد حسان
فسأله على الثلاثه فقال له على حسب روايه زميلى
الثرثه فيهم خير
خذ ما يوافق الدين والسنه ولا تقتصر على احد
حيرتى زادت عندما كان صديقى محمد فى اسيوط
فى كليه العلوم وكان يسمع دروس فى الجمعيه الشرعيه
وخطب الجمعه هناك وكان هناك شيخ
كبير هل دكتور فى كليه شريعه ولكن لا اذكر اسمه
كان يتكلم على السنه والمسجد مكتظ دائما واجاباته
جميله جدا
قلا يعلم قدر كلام الشيوخ اكثر من الازهرى
لانه يعرف من الكلام الغس من الثمين
فسأله
قال له
بالحرف الواحد
على لسان صديقى
اثبت على ما انت عليه
يقصد التصوف الحق وقال له ما وافق انت
معه وما خالف فاتركه
_______________________________
متاهه
تلك المتاهه لا يدركها الا
دارسى الدين مع احترامى للجميع
حيث عندما ترى الاختلاف بين ثلاث فرق
فى البلد والثلاثه لهم عمل
اجتماعى
كبير فى بلدنا
السلفيه متمثله فى انصار السنه المحمديه والجمعيه الشرعيه
يعلمون الناس صحيح الدين
ويجمعون الصدقات ويساعدون
المحتاجين
الاخوان
فصول تقويه وذبح اضاحى
وتحفيظ قرأن
الصوفيه
مستوصفات ومستشفى فى بلدنا
ولكل واحد مساجده معروفه
وفكرهم كذالك
تلك المتاهه خرجت منها
انا وصديقى محمد
ان الثلاثه فيهم خير واقصد بالصوفيه ما عشناه فى الخلوتيه طوال تلك السنون
ولكن المغالاه ممن لا يفقهون
ولا يعلمون الحقيقه
من لم يفهمون فقه اللين
والخلق من الثلاثه
وعدم فتح قنوات للتكلم والحوار معا
بل تكفير
وغيره
اتفقت انا ومحمد
اننا مسلمون
واننا نخرج نفسنا من تلك المتاهه
التى
تشغلنا عن الواقع من يعيش فى متاهتنا من شباب مصر
القليل
من يهتم بقضيتنا
من على صواب
منهم
انشغلنا ولم نعرف ان نوفق بين الدين والمفروض علينا
فعزمنا
ان نعمل الفروض المفروضه علينا اولا
من صلاه
وصيام
ثم السنن المكتوبه \
ثم ما عداه فهو فضل
نحب الصوفيه الحقه ونتبع السلفيه سلف الامه
وفكر الاخوان فى التغيير
والبعد عن المغلاه بكل اشكالها
نتوق الى ذكر الله
فنذكره
نتوق لقرأه القرأن نذهب الى الحلقه لو كنا فى البلد ونقابل اخواننا
اشتقنا الى حكم دينى نسأل ونسمع
لا نعيب على احد فى الدين ان وافق الصحيح فيه
ونقف على الخطأ
ونرد عليه بلين ولطف
___________________________
تلك تجربتى فى الصوفيه
فالرجاء
من يحادثنى
لا يحادثنى اننى صوفى
ويعتقد ذالك فيا
كنت اتمنى ان اكون صوفيا حقا
او سلفيا حقا
او اخوانيا اعيد امجاد صلاح الدين
ولكنى الان
اتمنى ان اكون
مسلما لله سليم العقيده
على نهج سلف الامه
لى تكمله ان شاء الله
هناك 10 تعليقات:
ايه دا انا اووول تعليق ولا ايييييه
هههههههه شوف وانا اللى داخله اقولك مجتش قلوب بلامرسى ليه :)
ومستنية ادخل على البوست اللى فات لقيت دا فى وشى
قعده لك على باب المدونة
بس البوست طوييييييييييييل
ابقى اعمله دايت المرة اللى جايه
بس ولايهمك اكتب براحتك واحنا هنقرأ برضو
علية افضل الصلاة والسلام
شوف يا محمود وانا كمان شايفه ان اخر ما تتمناة هو الصح
مسلما لله سليم العقيده
ربنا يبارك فيك يارب
ويكرمك كل الخير
مستنسه المزيد
ربنا الموفق
ياااااااااااة اخيرا خلصت بس كان بوست ممتع بجد ...عجبني شرحك ووصفك للمساجد كان ناقص بس صورهم ...
عجبني استرسالك واكيد كنت بتتفرع لاشياء ...لكن حلو برضه
شوف بقي ...لا اخون ولا صوفية ولا سلفين .....خد الاحسن من كل ما فيهم ...وهو ده رأي .....كان في بوست كل ما افكر في اني انشره في مدونتي اقول كمان شوية عن حاجة برضه عن الاخوان واستغربته واستنكرتها جدا جدا جدا
بحسدك عشان عرفت في الدين كتير ...كنت اتمني اني اكون انا كمان عارفة في الدين كتير لكن للأسف لا الكتب تنفع ولا القنوات الفضائيةمضمونة
تحياتي يا محمود ويارب يكرمك ومعلش بجد انا عارفة اني مقصرة بس والله لسة تعبانة وكمان اخويا مستولي علي الكمبيوتر طول الوقت
جبتك ياعبد المعين تعنى لقيتك ياعبد المعين عايز تتعان
انا معرفش الصراحه
بس اقولك على حاجة هو انت كنت كاتب الموضوع دا من زمان يعنى كان فى مسودة عندك
ولا لسه كاتبه
لو كان كدا عندك فى الرساله حاجة اسمها خيارات الارسال دوس عليها هتلاقى التاريخ والوقت غيرهم
يأما تحذف البوست وتخده كوبى وتحطه فى رساله جديدة
والباقء لله فى التعليقات
غير كدا انا مش عارفه حاجة ههههههه
همسات
اخيرا
البوست نزل
نزل مرتين
ومرتضيتش
احذف خليه كده
الحب الجميل
الرجوع للحق فضيله
بس العقل يكون شغال
عاوز تلف لف
ماشى
بس لما
تلاقى الحق
ارجع
طبعا
يارب يبارك فيكى يارب
رحاب
اولا
سعيد بكلامك جدا
والله بالفعل الواحد يكون زى النحله ياخد الرحيق
ويبعد عن الشوك
ولا ايه بس
المشكله كلها فى ازاى الواحد يعرف الرحيق ويطلعه ويعرف الورد ازاى
دى مشكله كبيره جدا جدا
كلام كجميل ولفت نظرى
الكتب تنفع ولا القنوات الفضائيةمضمونة
معاكى حق فى دى اقولك انا بقه كتب السلف الصالح تلوقتى بتنقح ماشى اللى بيحصل تلوقتى طبعا الوهابيه عندهم مبادىء بينقحوا الكتب دى واللى مش على مبادئهم بيحذفوه طيب ما انتم فى ناس تانيه بتقول عليكم انكم ابو الغلط كله تمسكى الكتاب لو كان اللى منقحه وهابى وتمسكى كات مكتبه تانيه تنقيح تانى تلاقى الاتنين مختلفين كان الرجل اللى منقح الكتاب ومعندهوش 1/10000من صاحب الكتاب الاصلى بيعمل شيخ على الشيخ حاجه تخنق بجد
ربنا يصون الاسلام يارب
معلش طولت واكتبى بقه وانا معاكى فى موضوع الاخوان والوهابيه وانا برضو هكمل موضوع الوهابيه معايا والصوفيه والاخوان
دى معاااارك
همسات
الحمد لله
الموضوع اتحل
بعد ما كرهت
بلوجر
كله
إرسال تعليق